Založte si vlastní e-shop svépomocí bez toho, abyste byli mistři kodéři. Vlastně – nemusíte umět kódovat, ani co by se za nehet vešlo. Ale rozhodně nezapomeňte na nezbytnosti, bez nichž se vám v online světě uspět nepodaří.
K dnešnímu dni (22. 6. 2021) je na českém trhu 41 540 e-shopů. Na 10milionovou Českou republiku je to enormní číslo. Z tohoto logicky vyplývá, že se váš nový e-shop se musí alespoň něčím vyjímat, aby v této ohromné konkurenci obstál.
Pojďme na to ale hezky popořádku. Co (nejen z právního hlediska) pro provoz e-shopu potřebujete?
...tedy oprávnění k výkonu činnosti. Provoz obchodu (ať už kamenného, či internetového) spadá mezi živnosti volné, a tedy nemusíte dokládat žádnou odbornou způsobilost. Jinými slovy: e-shop si může založit každý dospělý jedinec. Jednoduše vyplníte formulář, podáte jej na nejbližším živnostenském úřadě, zaplatíte tisícovku a můžete se do toho směle pustit. Mějte však na paměti, že jakožto OSVČ pak ručíte celým svým majetkem.
...což ale může být klidně vaše bydliště. Pokud nechcete společně s online obchodem zakládat také kamenný, můžete využít i tzv. virtuálního sídla. Pro věrohodnost však nikdy nezapomínejte uvést adresu firmy na vašem webu.
...aneb kde a jak budete skladovat produkty, které prodáváte? Jeden z pilířů konkurenceschopnosti je mimojiné rychlost dodání objednávky, proto je dobré na tento faktor myslet již předem. Pokud se vám nechtějí shánět skladové prostory a chcete to mít jednodušší, existuje zde možnost dropshippingu, kdy se výrobky nakupují od dodavatele až poté, co byly objednány zákazníkem. Pro rozjezd e-shopu to může být ideální volba, je však nutné pravidelně vyhodnocovat, zda se vám již nevyplatí zainvestovat do vlastního skladu.
...a nyní nemyslíme znát dopodrobna všechny platformy, ale mít přehled a zvolit tu správnou, případně správný plán. Nejznámější je český Shoptet, zahraniční Shopify či WooCommerce. Na těchto platformách si zvládnete vytvořit a spravovat e-shop sami i bez milionové počáteční investice. Jediné, co bude potřeba investovat, je váš čas. Hodně času. Promyslete, zda tento bod nechcete delegovat na odborníky.
...které jsou dle zákona povinnost a zapomenout na ně (či je mít nesprávně) by vás mohlo vyjít draho. Ať vám je sepíše profesionál hned na začátku a budete mít vystaráno – pokud tedy náhodou sami takový profík nejste. Legislativa umí být zrádná a vyznat se v ní může dát laikovi pekelně zabrat.
Pokud neznáte zásady UX, bude lepší si nechat e-shop vytvořit profesionálem. Ten zajistí, že se vyhnete většině začátečnických chyb, které mohou mít na návštěvnost, míru opuštění či obraty fatální dopad. Často touto investicí dokážete předejít brzkému zániku e-shopu.
Nemusí to být rovnou člověk na plný úvazek, stačí šikovný freelancer, který vám pomůže s reklamou, klíčovými slovy, SEO, zbožovými srovnávači, případně brandem či strategií. Potřebujete se odlišit od davu, pamatujete? Tak to udělejte správně.
Když už budete profíkovi-právníkovi zadávat práci s obchodními podmínkami, přihoďte mu rovnou i reklamační řád či zpracování osobních údajů. Důkladně si navíc projděte i zákon o ochraně spotřebitele, na jehož dodržování se velmi ráda zaměřuje Česká obchodní inspekce.